Od października 2014 roku uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie realizują Uczniowski Mini Projekt Badawczy pn. „Praktyczne zastosowanie fizyki na zajęciach robotyki” pod kierunkiem Pawła Kuźmiaka. Nasz projekt jest częścią szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień i Rozwoju Ucznia oraz Systemu Wspierania Uzdolnień prowadzonego przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego poprzez DODN we Wrocławiu.
Pomysł realizacji i udziału w projekcie wyszedł od uczniów Liceum Ogólnokształcącego – Krystiana Telera i Szymona Lewandowskigo, którzy w ten sposób rozwijają swoje zainteresowania i wiedzę zdobytą na fizyce. Celem projektu jest poszerzenie wiedzy z fizyki w zakresie elektroniki, mechaniki i zjawisk fizycznych związanych z ruchem itp. Uczniowie przeprowadzają szereg badań z wykorzystaniem elementów elektronicznych i mechaniczno-elektronicznych, które następnie wykorzystują w celu zbudowania „ręki robota”. Uczniowie projektują sterownik i wykorzystują serwomechanizmy jako elementy napędowe robota. Sterowanie robota poza sterownikiem wykorzystującym ADC odbywa się również przez zaprojektowany i stworzony przez uczniów język skryptowy.Wynikiem projektu będzie w pełni automatyczny robot pełniący funkcję „ręki” i oprogramowanie napisane w języku DELPHI sterujące jego funkcjami. Sterownik mikrokontrolera napisany przez uczniów w języku BASCOM.
W projekcie udało się pozyskać 2998,47 zł na sfinansowanie sprzętu potrzebnego do jego realizacji.
Dzięki naszym działaniom pozyskaliśmy również do współpracy w projekcie partnera merytorycznego z firmy BOTLAND, którego deklaracja daje nam wsparcie techniczne realizowanego projektu. Poprzez realizację tych zajęć zainteresowanie tego typu zajęciami wzrosło znacząco i już utworzyliśmy z inicjatywy uczniów w ramach zajęć dodatkowych informatyki również grupę uczniów gimnazjum i liceum biorących udział w tych zajęciach. Zajęcia tego typu są bardzo przyszłościowe i rzadko realizowane w szkołach gimnazjalnych i liceach, co powoduje że jesteśmy dumni, że u nas takie zajęcia funkcjonują. Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudne, ale damy rade.