Uczniowie Szymon Lewandowski i Krystian Teler z Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cego w Zespole Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie pod kierunkiem i opiekÄ… pana PawÅ‚a Kuźmiaka zajÄ™li I miejsce w województwie dolnoÅ›lÄ…skim w konkursie na najlepszy Uczniowski Mini Projekt Badawczy z zakresu fizyki. Ich projekt pn. „Praktyczne zastosowanie fizyki na zajÄ™ciach robotyki” zostaÅ‚ oceniony najwyżej przez komisjÄ™ spoÅ›ród 13 projektów zgÅ‚oszonych z caÅ‚ego województwa dolnoÅ›lÄ…skiego. PomysÅ‚ realizacji i udziaÅ‚u w projekcie wyszedÅ‚ od uczniów Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cego – Krystiana Telera i Szymona Lewandowskiego, którzy w ten sposób rozwijajÄ… swoje zainteresowania, wiedzÄ™ i pasjÄ™ zdobytÄ… na informatyce. Celem projektu jest poszerzenie wiedzy i praktyczne zastosowanie praw z fizyki w zakresie elektroniki, mechaniki i zjawisk fizycznych zwiÄ…zanych z ruchem. Uczniowie przeprowadzili szereg badaÅ„ z wykorzystaniem elementów elektronicznych i mechaniczno-elektronicznych, które nastÄ™pnie wykorzystali w celu zbudowania „robota - rÄ™ki”. Zaprojektowali sterownik i mechanikÄ™ robota oraz zbudowali jego prototyp, w którym wykorzystali serwomechanizmy jako elementy napÄ™dowe robota. Sterowanie robotem poza przetwornikiem wykorzystujÄ…cym ADC (zmiana poÅ‚ożenia potencjometru zmienia w czasie rzeczywistym poÅ‚ożenie robota) odbywa siÄ™ również przez zaprojektowany i opracowany oraz stworzony przez uczniów jÄ™zyk skryptowy zawarty w ich programie komputerowym napisanym przez nich w jÄ™zyku obiektowym PASCAL pod Windows, który w czasie rzeczywistym steruje funkcjami robota. Program mikrokontrolera zostaÅ‚ napisany przez uczniów od podstaw w jÄ™zyku BASCOM. Wynikiem projektu jest w peÅ‚ni autonomiczny robot peÅ‚niÄ…cy funkcjÄ™ „rÄ™ki”.
Uczniowie ten projekt opisali w pracy pisemnej, nastÄ™pnie zaprezentowali dziaÅ‚ajÄ…cy prototyp robota przed komisjÄ… eksperckÄ… Wojewody DolnoÅ›lÄ…skiego i publicznoÅ›ciÄ… we WrocÅ‚awiu. Po prezentacji odpowiadali na pytania ekspertów z dziedziny fizyki oraz na pytania zadawane przez publiczność. Wynik konkursu jest rewelacyjny – na możliwe 60 pkt. nasi uczniowie uzyskali 59, deklasujÄ…c 12 innych projektów z tej dziedziny, w tym kolegów m.in. z WrocÅ‚awia, GÅ‚ogowa, Jeleniej Góry i innych miejscowoÅ›ci.
Nie byÅ‚oby to możliwe bez dotacji Fundacji Banku Zachodniego WBK w ramach programu Banku Ambitnej MÅ‚odzieży. W ramach dotacji PaÅ„stwa Fundacji mogliÅ›my utworzyć i wyposażyć "Gminne Centrum Robotyki BZ WBK" w sprzÄ™t sÅ‚użący zarówno budowie prototypów robotów, jak również w sprzÄ™t badawczy taki jak: oscyloskop, pirometr, multimetr elektroniczny i inne, bez których udziaÅ‚ w w/w projekcie badawczym byÅ‚by niemożliwy. Mamy nadziejÄ™, że jest to nasz pierwszy – wielki – ale nie ostatni sukces naukowy z dziedziny, która jest naszÄ… pasjÄ….
Zajęcia tego typu są bardzo przyszłościowe i rzadko są realizowane w liceach ogólnokształcących, a szczególności na poziomie gimnazjum, co powoduje że jesteśmy dumni, że u nas - dzięki zaoferowanemu przez Fundację Banku Zachodniego WBK wsparciu - takie zajęcia funkcjonują i cieszą się coraz większą popularnością.
|